رشته علوم سیاسی دانشگاه پیام نور ارومیه

هدف از ایجاد این وبلاگ کمک به دانشجویان رشته علوم سیاسی دانشگاه پیام نور واحد ارومیه می باشد .اینجانب خود از دانشجویان علوم سیاسی واحد ارومیه می باشم .این محلی است برای پرداختن به اندیشه های مطرح سیاسی ،اجتماعی، فرهنگی وعلمی و … در جوامع اسلامی بخصوص در ایران عزیزمان می باشد، که صد البته من مدعی حق انحصاری در ابراز این نقطه نظرات نبوده و نیستم، و به آرای اساتید فن و دانشجویان هم رشته ای خودم و بازدید کنندگان محترم (در صورت رعایت اصل احترام متقابل) ارج نهاده و برای آن احترام قائل هستم،

تشریفات دیپلماتیک 3 : چگونگی آغاز فعالیت سفیر جدید
نویسنده : حبیب - ساعت ۱:٤٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/۱/۱٧
 

تشریفات دیپلماتیک ۳: چگونگی آغاز فعالیت سفیر جدید

 سفیر جدید پس از تقدیم استوارنامه به رییس کشور نامه‌ای خطاب شیخ السفرا و رؤسا نمایندگی‌های دیپلماتیک و سازمان های بین‌المللی مقیم ارسال و خبر تقدیم استوارنامه خود را به آنان اعلام و ابراز علاقه می‌نماید روابط دوستی بین دو کشور و دو نمایندگی ادامه یابد.

سفیر طی یادداشت مشابهی خطاب به وزارت امور خارجه محل و سایر وزارتخانه‌ها خبر تقدیم استوارنامه را اعلام می‌دارد و وزارت خارجه محل، بر اساس یادداشت نمایندگی ملاقات های لازم را با مقامات وزارت امور خارجه و سایر وزارت خانه‌ها و سازمان ها برای سفیر تنظیم می‌کند.

       ادامه مطلب ......................................

 

 


تشریفات دیپلماتیک 3: چگونگی آغاز فعالیت سفیر جدید

بخش سوم: چگونگی آغاز فعالیت سفیر جدید

الف: چگونگی انجام ملاقات سفیر با مقامات محلی و رؤسای هیأت‌های دیپلماتیک

پ: چگونگی برقراری ارتباط با اعضای هیات‌های دیپلماتیک و مقامات محلی

پ: مفاهیم عناوین دوگانه رییس مأموریت

ت: تاریخ شروع مأموریت سفیر

ث: خاتمه مأموریت دیپلماتیک

 

 سفیر جدید پس از تقدیم استوارنامه به رییس کشور نامه‌ای خطاب شیخ السفرا و رؤسا نمایندگی‌های دیپلماتیک و سازمان های بین‌المللی مقیم ارسال و خبر تقدیم استوارنامه خود را به آنان اعلام و ابراز علاقه می‌نماید روابط دوستی بین دو کشور و دو نمایندگی ادامه یابد.

 -  سفیر طی یادداشت مشابهی خطاب به وزارت امور خارجه محل و سایر وزارتخانه‌ها خبر تقدیم استوارنامه را اعلام می‌دارد.

 - وزارت خارجه محل، بر اساس یادداشت نمایندگی ملاقات های لازم را با مقامات وزارت امور خارجه و سایر وزارت خانه‌ها و سازمان ها برای سفیر تنظیم می‌کند.

 - کلیه نامه‌هایی که خطاب به سفراء و مقامات تهیه می‌شود می‌بایست متن آن اصلی باشد و بوسیله شخص سفیر امضاء شود و دقت به عمل آید عنوان افراد بطور کامل بر روی نامه و پاکت نوشته شود.

 - در نمایندگی‌ها به روز نگاه داشتن اسامی رییس و اعضای هیأت‌های دیپلماتیک بعهده منشی سفیر است و نفر دوم نمایندگی می‌بایست همواره بر حسن اجرای این امر نظارت داشته باشد و نقل و انتقالات پرسنل نمایندگی‌ها می‌بایست در دفترچه دیپلماتیک منعکس و یا در فهرست کامپیوتری نمایندگی اعمال گردد.

الف: چگونگی انجام ملاقات های سفیر با مقامات محلی و رؤسا و هیأت‌های دیپلماتیک 

 - به طور مـعـمول سفیـر پـس از تـقـدیم استـوارنـامـه اولـیـن مـلاقـات را بـا شیـخ السفـراء یـا مـقـدم السفـرا انجام می‌دهد، در این ملاقات مقدم السفراء سفیر را نسبت به مسایل کشور محل توقف توجیه می‌نماید.

 - در بعضی از موارد سفیر جدید می‌تواند ابتکار عمل را در دست گرفته و برای معرفی خود یک میهمانی ترتیب و رؤسای هیأت‌های دیپلماتیک را دعوت نماید در چنین وضعیتی سفیر جدید می‌بایست در اولین فرصت به دیدن سفریی که در میهمانی وی شرکت کرده‌اند برود.

 - همسر سفیر جدید در صورت تقاضا با ابتکار تشریفات محل می‌تواند با همسر وزیر خارجه آشنا شده و به دیدار همسر رییس کشور برود.

 - ملاقات بعدی با تشریفات وزارت امور خارجه محل انجام می‌شود و طی این ملاقات سفیر با مقررات کشور توقف و نحوه گرفتن وقت ملاقات آشنا و فهرست مقامات و شخصیت‌هایی را که مایل به دیدار آنهاست و یا توسط وزارت خارجه محل توصیه می‌شود در اختیار رییس تشریفات قرار داده و یا متعاقباً از طریق یادداشت به وی منعکس می‌کند.

 - ملاقات های بعدی به تناوب با مقامات وزارت خارجه و سایر وزارت خانه‌ها و سفراء می‌باشد که در این خصوص با توجه به فهرست تقدم این ملاقات‌ها می‌بایست تنظیم گردد.

 - بدیهی است با سفرا کشورهایی که رژیم آنان توسط ایران شناسیی نشده و یا روابط با آنان قطع شده است ملاقاتی صورت نمی‌گیرد.

 - همسر سفیر نیز می‌تواند در صورت تمایل با همسران روسای نمایندگی‌ها دیدار و به این منظور از همسر شیخ السفراء شروع نموده و با توجه به فهرست تقدم دیپلماتیک با همسران روسای هیات های دیپلماتیک دیدار نماید.

 - مهم‌ترین وظیفه یک هیأت دیپلماتیک ایجاد و گسترش ارتباطات با مقامات کشور پذیرنده و تماس با اعضای هیأت‌های دیپلماتیک مقیم می باشد، بیشترین هنر دستگاه دیپلماسی و اعضاء هیأت‌های دیپلماتیک ایجاد ارتباط و بهره برداری لازم از این ارتباطات در جهت گسترش روابط با مقامات کشور پذیرنده و پیشبرد اهداف تعیین شده جهت نمایندگی می‌باشد، تنها در بستر ایجاد ارتباطات لازم است که دستگاه دیپلماسی شامل وزارت خارجه و نمایندگی‌ها خواهند توانست مواضع کشور متبوع را به خوبی تشریح و از مواضع دیگران اطلاع پیدا کرده و با رعایت منافع متقابل و حسن تفاهم تحقق اهداف تعیین شده را میسر سازند.

 - مشخصه عمده یک دیپلمات موفق به غیر از توانیی‌های فردی لازم جهت یک دیپلمات، گستردگی دامنه ارتباطات می‌باشد که این عامل نقش موثری را در توسعه و تعمیق روابط ایفا می‌نماید.

 - ایجاد ارتباط نیز از طریق شرکت در مجامع دیپلماتیک و شناخت طیف وسیعتری از اعضاء هیأت‌های دیپلماتیک و گشایش باب دوستی با آنان و ارتقا سطح روابط با اعضای هیأت‌های دیپلماتیک و مقامات محلی حاصل می‌گردد.

 - محبوس نمودن خود در داخل نمایندگی و انعکاس گزارشات مطبوعاتی و یا اکتفاء نمودن به منابع موجود در شبکه‌‌های کامپیوتری و عدم آشنایی با اعضای هیأت‌های دیپلماتیک، اصلی‌ترین وظیفه دیپلمات که همانا ایجاد ارتباط است نادیده انگاشته و یقیناً بخشی از توان دیپلماتیک نمایندگی را بلا استفاده گذاشته است.

 - چنان چه وظایف یک دیپلمات محدود به تهیه گزارشات از منابع خبری و شبکه های کامپیوتری گردد، این مهم در مرکز نیز از طریق آبونمان شدن مطبوعات خارجی و یا رجوع به شبکه‌های کامپیوتری میسر می‌باشد و دیگر ضرورتی به هزینه نمودن بسیار جهت تاسیس نمایندگی خرید اثاثیه و اتومبیل و استخدام کارمندان محلی و اعزام عناصر دیپلماتیک نخواهد بود.

 - بنابراین مشخصه بارز یک نمایندگی فعال، گسترش ارتباطات و اشنایی با شمار بیشتری از اعضای هیأت‌های دیپلماتیک، مقامات محلی، ارباب جراید و رسانه های گروهی و آحاد افراد کشور محل توقف می‌باشد.

 - مهم تر اینکه کلیه این ارتباطات می‌بایست با توجه به مفاد ماده 3 کنوانسیون وین درباره روابط دیپلماتیک و طرق مشروع ایجاد و گزارشات نیز به همین طریق تهیه و ارسال گردد، البته همواره مطبوعات محل می‌توانند منابع مهمی برای کسب اخبار و تهیه گزارشات مورد نظر نمایندگی باشند، ولی در عین حال برای دست یافتن به درجه صحت یا سقم یک خبر یا گزارش، ایجاد ارتباط با هیأت‌های دیپلماتیک و مقامات محلی می‌تواند وجه تکمیلی را داشته باشد.

 - احراز صحت یا سقم یک خبر تنها از طریق کنار هم گذاشتن اخبار متفاوت مانند قطعات موزییک ممکن می‌گردد و بدون داشتن ارتباط امکان احراز این امر میسر نمی‌باشد، بنابراین در کنار کسب مهارت‌های دیپلماتیک که شرط اصلی ورود به این حرفه می‌باشد توجه به عامل ارتباط شرط ضروری فعالیت در این شغل می‌باشد.

 ب: چگونگی برقراری ارتباط با اعضای هیأت‌های دیپلماتیک و مقامات محلی

 - قطع نظر از ملاقات‌های آشنایی بدو ورود که می‌تواند قدم موثری در جهت آشنایی و توسعه روابط با اعضای هیأت‌های دیپلماتیک و مقامات محلی باشد، شرکت در میهمانی های دیپلماتیک و مراسم و گردهمایی که با ابتکار مقامات محلی به مناسبت های گوناگون برگزار می‌شود و نیز جلساتی که بصورت تخصصی بین گروه‌های خاصی از هیأت‌های دیپلماتیک نظیر جلسات نفرات دوم نمایندگی، رایزنان، دبیران و یا وابستگان تخصصی برگزار می‌شود می‌توان ارتباطات لازم را با جمع وسیعی از اعضای هیأت‌های دیپلماتیک و مقامات محلی برگزار نمود، میهمانی‌ها و مراسم مختلف بستر مناسبی برای آشنایی و تعاطی افکار و کسب اخبار حوزه مأموریت می‌باشد. همچنین هر نمایندگی می‌تواند خود مبتکر برگزاری بسیاری از این مناسبت ها و میهمانی‌ها باشد و تحت عناوین برگزاری روز ملی، استقلال، برپایی نمایشگاه، سفر یک هیات هنری و غیره تسهیلات این نوع ملاقات ها و گردهم یی‌ها را فراهم نماید.  

 -  الزاماً این نوع ملاقات ها نمی‌بایستی در یک بستر رسمی و محیط اداری صورت گیرد، این مناسبت ها می‌تواند انجام یک دیدار ورزش دوستانه فرضا بین تیم های تنیس، اسکی، فوتبال و والیبال بین نمایندگی ها و مقامات محلی و یا برپایی یک شب شعر و یا نمایش فیلم و یا معرفی فرهنگ آشپزی یک کشور باشد.

 -  سفیر جدید در اولین ملاقات آشنایی با سفرای کشور محل توقف می‌تواند همزمان از آنان بخواهد که وی را به همسر خود معرفی و در غیر این صورت کارت ویزیت خود را برای آنها بگذارد و در فرصت مناسب همسران آنها با یکدیگر ملاقات نمایند.

 پ: مفهوم عناوین دوگانه  رییس مأموریت

     در استوارنامه سفیر عناوین Extraordinary و Plenipotentiary به معنای سفیر فوق العاده و تام الاختیار قید می‌گردد که با دارا بودن این دو عنوان سفیر و به تبع آن نمایندگی می‌تواند از جانب کشور خود در هر موضوعی وارد شده و در خصوص آن مذاکره نماید، به عبارت دیگر حوزه اختیارات سفیر در حوزه مأموریت خود به اعتبار داشتن نمایندگی رییس کشور و دو صفت فوق نامحدود است و درباره هر مطلبی می‌واند با مقامات دولت پذیرنده وارد مذاکره شود، بدیهی است داشتن دو صفت فوق به این معنا نیست که در مورد هر موضوعی سفیر شخصاً اتخاذ تصمیم می نماید، بلکه در این موقعیت قرار دارد که ضمن هماهنگی با دولت متبوع خود و استحضار از مواضع دولت متبوع در مورد موضوعات مختلف وارد مذاکره شده و زمینه را برای عقد قراردادهای لازم فراهم نماید و یا از طرف دولت متبوع خود قراردادی را امضاء نماید.

 ت:  تاریخ شروع مأموریت سفیر

 - تاریخ شروع مأموریت سفیر بطور معمول از تاریخ تقدیم استوارنامه به رییس کشور می باشد، در بعضی از کشورها با تقدیم رونوشت استوارنامه به وزیر خارجه و یا هر شخصی که مجاز به دریافت رونوشت است مأموریت سفیر جدید آغاز می‌شود.

 - در مورد سایر اعضای نمایندگی تاریخ شروع مأموریت که معمولا مبنای استفاده از مصونیت‌ها و مزایای دیپلماتیک می باشد، تاریخ معرفی آنان به وزارت خارجه محل و اخذ کارت دیپلماتیک می‌باشد.

 ث: خاتمه مأموریت دیپلماتیک 

 خاتمه مأموریت دیپلماتیک ممکن است به دلایل زیر باشد:

     الف: قطع روابط  دیپلماتیک

     ب: پایان مدت مأموریت رییس یا عضو دیپلماتیک

     پ: انتقال مامور دیپلماتیک به کشور دیگر

     د: بازنشستگی مامور دیپلماتیک

     ذ: احکام مامور دیپلماتیک از جانب دولت فرستنده

     ر: عدم رضایت دولت پذیرنده از مامور دیپلماتیک و درخواست احضار وی و یا اعلام وی به عنوان عنصر نامطلوب

     ز: قطع روابط دیپلماتیک ممکن است به علت بروز جنگ و یا بروز اختلافات عمده بین دو کشور باشد.